Skip to main content

M47 ili N47 – Svaki put kad se kupuje vozilo nameću se ista pitanja. Kakav je motor, koliko troši, troši li ulje, ima li veliki servis?

Ko iole prati Bmw, sigurno je čuo razne priče o kvalitetu. Probematični motori, pogotovo u dizel vatijanti. Ako neko zna da napravi motor to je onda sigurno Bmw. Dugogodišnje iskustvo sa avio motorima pretočeno kasnije na automobile.

Pa kako onda nastaju problemi?

Bmw 2.0 dizel motor je uvek uživao veliki ugled kod vozača – preporučila ga je dobra dinamika i niska potrošnja goriva. Ispostavilo se da je prethodna generacija imala problema sa radilicom, a sadašnji – trajnost pogonskog lanaca?

Jednostavno primena novih tehnologija i inovacije u praksi drugačije funkcionišu. Ovog puta ćemo se držati dizel motora i to kodnih oznaka M47 i N47 – Omiljene izvedbe u Srba najviše zbog snage i ekonomičnosti.

Bmw kupuju ili okoreli fanovi ili oni koji traže i pokazuju status. Možda se nekome neće svideti navedeni razlog kupovine Bmw-a ali iz iskustva tvrdimo da je tako. Tu i leže određeni problemi a da nisu vezani samo za fabričke.

Bmw je mašina koja se ne štedi i koja se često vozi na granici izdržjivosti. Može mnogo da istrpi ali ako se ne servisira kako treba, lančano kreću kvarovi od koji boli glava ali i džep. Kvalitetni delovi su cenovno iznad proseka, takođe kvalitetnih servisera nema baš mnogo a i usluge onih koji to i jesu, takođe ne koštaju baš malo.

M47 ili N47 – Čipovanje motora?

Kako vlasnici Bmw-a uvek žele još više od svog ljubimca odlučuju se na čipovanje (dizel motori). Tu leži sledeći potencijalni problem. Kao i delovi i serviseri, tako i kvalitetno čipovanje traži profesionalca koji zna svoj posao ali i košta. Mnogi se odlučuju za jeftinije varijnate pa ceo taj proces zatvara krug u katastrofu. Dolazimo do kombinacije – Loše održavan auto koji nije podoban za povećanje performansi koje opet radi neko ko nije stručan za to po nerealno niskim cenama. Problem je zagrantovan.

Kod nas iz uvoza stižu vozila koja su nekim čudom sva prešla oko 170.000km, bez bzira na zemlju iz koje dolaze i bez obzira na godinu proizvodnje. Ljudima je lakše da veruju u takve bajke jer time odlažu skupe servise koji su obavezni. Uskoro ih stiže kazna i zaključuju da Bmw nije više Bmw i da je nekvalitetan. Slažemo se da je cela autoindustrija snizila kvalitet izrade vozila,to je nažalost uslovljeno vremenom profita u kome živimo.

Sad kada smo ukazali na naše greške da pređemo na fabričke probleme vozila. U vremenu kada su se dizel motori pojavili M47i N47 su bili perjanica autoindustrije.


Da li je Passat B6 bolja kupovina od BMW-a 320D?

Ne, na ovo pitanje vam nećemo odgovoriti u ovom tekstu.


M47 ili N47 – Jaki a štedljivi

M47

M47 je redni četvorocilindrični motor u raznim varijantama, motor na lanac (nema velikog servisa) proizvođen od 1998 do 2007 godine. Imao je 2 inačice i 3 pute se nadograđivao. Nije imao common-rail tehnologiju već je koristio high-pressure injection system.

Varijante sa tehničkim osveženjima sledećih oznaka:

  • M47D20
  • M47R
  • M47TUD20
  • M47TU2D20

Različite snage od 85kw(114ks) do 120kw(161ks) i obrtnog momenta od 265nm do 345nm.

M47D20 – Motor koji se ugrađivao u 320d e46 (1999-2001) i 520d e39 (2000-2003) Motor koji odlično povlači, malo troši i koji je trpeo sve i svašta. Jednostavne konstrukcije, sa jednom klapnom i pumpom visokog pritiska.

M47R – Rover Group (Velika Britanija) i Steyr (Austrija) zajedno su radili na modifikaciji M47D20 kako bi stvorili poprečnu konfiguraciju za upotrebu u vozilima sa prednjim pogonom – Rover 75, kao i na njihovom Land Rover Freelander-u sa pogonom na svim točkovima. Isti motor je MG Rover kasnije implementirao u Rover 75 Tourer i MG ZT.

M47R („M47 Rail“) razlikuje se od originalnog dizajna uvođenjem tehnologije common-rail, poprečne orijentacije, različitih turbo-punjača i sofisticiranijih sistema za upravljanje temperaturom. Međutim, jezgra 2,0 L; Glave M47R i M47D20 sa 119,1 cu u (1,951 ccm) su iste.

Kombinovanje common-rail sistema sa relativno malim kapacitetom motora stvorilo je probleme sa temperaturom motora. Dodato je više hardvera kako bi se kontrolisala temperatura što je takođe pomoglo da se povećaju težina, potrošnja goriva i troškovi proizvodnje.

Uglavnom se vlasnici sada već skoro 20 godina starog motora plaše otkazivanja VP pumpe i elektronike, kvar koji košta oko 400e u reparaciji. Iz ličnog iskustva tvrdimo da je motor fenomenalan, sasvim dovoljno snage i neverovatna ekonomičnost za 2.0 motor.

M47TUD20 – TU (technical update) unapređen motor koji se ugrađivao u 320d e46 i X3 e83 prve generacije. Prelazak na komon rejl sistem. Povećana snaga. Varijante od 85kw(114ks) do 110kw(150ks) i obrtnog momenta 280nm do 330nm. Počev od 2001 do kraja 2006.

Tu se pojavljuju prvi problemi koje je proizvođač napravio. Dizne na motorima od 2001-2003, znaju biti problem i plastične klapne koje usled velikih temperatura istope i ulete u motor. Tu nastaje ozbiljan problem.

Preventiva je vađenje klapni. Jedino što gubite vrlo mali gubitak snage na niskim obrtajima. Za prosečnog vozača, rekli bi neprimetan. Na tržištu se mogu naći drugi proizvođači koji prave kvalitene čepove koji se postavljaju umesto klapni. Fabrika je rešila problem dizni na modelima od 2004 godine ali su klapne ostale potencijalni problem.

M47TU2D20 – Za ovaj motor bi rekli da je skoro savršen. Još više snage a potrošnja ista kao kod prethodne varijante. Ova varijanta se ugrađivala u 118d/120d e87, 318d/320d e90, 520d e60, X3 e83. U rasponu snage od 90kw do 120kw tj. 280nm do 340nm. Pouzdani motori bez nekih većih problema.

N47 – Bavarski biser sa manom

Dolazimo do inovativnog ali u isto vreme „ozloglašenog“ motora. NA tržištu se pojavljuje 2007 godine. Jedinica N47 je vrlo ekonomičan motor. On zaslužuje veliku pohvalu za kulturu rada, minimalne vibracije i prijatan zvuk. S jedne strane, možete se diviti fascinantnim performansama savremenih dizela, snaga, fleksibilnost, manja potrošnja goriva , ali s druge strane, ozbiljni propusti u konstrukciji motora.

U serijama 1 e81/e82 e87/e88, serijama 3 e90/e91/e92/e93 kada 2008 godine cela paleta serije 3 dobija Efficient Dynamics tehnologiju, zatim u seriji 5 e60/e61 i na kraju u seriji X tj. X1 i X3. Ugrađivali su se i u Mini serije, F serije.

Motori su išli u varijantama sa jednim ili dva turbo punjača. Veliki rasponi snage od 86kw(117ks), 105kw(143ks), 122kw(165ks), 135kw(184ks), 152kw(207/218ks).

N47 je potpuno nov motor (nije unapređeni naslednik M47) koji dolazi sa inovativnim i problematičnim rešenjem, dva lanca, od kojih je jedan smešten u zadnji deo motora bliže menjaču.

Inženjeri u Minhenu su poučeni pređašnjim iskustvom smatrali da su lanci praktično neuništivi i načinili kardinalnu grešku. Opterećenja na lance su bila veća i neproporcionalna kvalitetu lanaca, ne na sam materijal već odnos eksploatacije koju trpe lanci.

Dolazilo je i dolazi do opuštanja lanaca, ispadanja ili pucanja istih, što dovodi do katastrofe. Krivljenje ventila – što znači puna generalna motora ili jednostavnije zamena novim(polovnim).

Fabrika je nezvanično sugerisala zamenu lanaca ili bar tog koji je pozadi bliže menjaču, na nekih 150.000 do 200.000km. Sama zamena lanca koji je jako nepristupačan, obuhvata vađenje kompletnog motora napolje. Ovo poskupljuje servis i u Srbiji ovaj zahvat ide i do 1.000e. Tu dolazimo do prethodno navedenih problema kvaliteta delova i stručnosti lica koje će servisirati motor.

Drugi veliki problem je turbina

Turbina kao turbina nema nekih falinki.Problem su vratanca za odvod gasova koja nisu bila podmazivana i pokrivena od početka proizvodnje. Ventil je ostajao otvoren i uzrokovao je pad snage turbina od 30% do 50%. Problem je uočen i fabrika je rešila to vrlo brzo.

Turbine sa promenljivom geometrijom su bile takođe problem koji je uzrokovan lošim lancima. Ulje sa sitnim česticama ostataka prolazilo je kroz filtere i nakupljalo se u u kanalu za podmazivanje turbine u glavi motora. Prolazile su do turbine i stvarao se aksijalni zazor (oko ose turbine) i aksijalnog ležaja. Često začepljene DPF filtera je takođe uszrokovalo otkazivanje turbine.

SAVET – Kao i na svakom turbo motoru pre upotrebe vozila, zagrejati turbinu a po pretsanku vožnje, pustiti u mestu da turbo malo odradi i ohladi.

M47 ili N47M47 ili N47? – Večita dilema

M47 ili N47? Dolazimo do zaključka, da ako se i odlučite za primerak sa N47 motorom, ipak odvojite više novca za bolji primerak, da pokušate da kupite vozilo od pedantnog i odgovorng vlasnika, da obavezno vozilo proverite kod proverenog majstora. Ako nije promenjen lanac, da to uradite jer time ipak štedite novac i nerve.

Imajte na umu da noviji automobilski sistemi zahtevaju kvalitetno održavanje. Kako materijalne mogućnosti u Srbiji ne dozvoljavaju baš svakome da izdvoji oko 50.000 / 70.000€ za nov Bmw, verovatno ste u grupi nas koji mogu sebi priuštiti polovan primerak.

Automobili su osetljiviji, ne prave se da trpe sve i svašta i da traju 30 godina. Ali ako ste kupili Bmw zbog svega onoga što ga čini onim što jeste, onda mu posvetite pažnju u svakom smisli i sigurno će vas služiti dobro.