BMW 2002 Turbo – Nakon samo 1672 proizvedena primerka, BMW 2002 Turbo postao je deo istorije, ali nije zaboravljen. Nastao je nakon što su BMW-ovi inženjeri uvideli da kompaktna i čvrsta šasija modela 2002 tii može podneti i više snage nego što je M10 motor pružao u toj izvedbi.
Od dana nastanka pa sve do danas, kada se spomene BMW 2002 većini je prva asocijacija pre svega bela ili siva limuzina sa dvoja vrata, specifičnog eksterijera sa specijalnim usisnicima, felnama i izbačenim rubovima čiji je natpis na prednjem spojleru „2002 turbo“ čitljiv samo u retrovizoru.
Model 2002 pripada seriji 02 koja je obeležila drugu polovinu 60-tih i prvu polovinu 70-tih godina 20-tog veka, prethodnik je serije tri odnosno modela e21 i model 2002 označava model sa dvolitarskim motorom koji se proizvodio u više izvedbi i u skladu sa tim razvijao manje ili više snage.
Ali naša asocijacija s početka je vezana za automobil koji se proizveo u samo 1672 primerka. BMW 2002 Turbo je predstavljen javnosti 1973. godine na salonu automobila u Frankfurtu. To je bio prvi serijski BMW sa turbo motorom a ujedno i prvi serijski turbo automobil, ako ne računamo neuspešno eksperimentisanje američkog GM-a desetak godina pre.
Specijalno dizajnirana i ojačana šasija, nezavisno vešanje sa torzionim stabilizatorima, napred ramena sa oprugama, polukruta zadnja osovina, ventilirajući diskovi napred i ojačani zadnji doboši činili su BMW 2002 Turbo upravljivim i stabilnim automobilom ali istovremeno udobnim i bezbednim u gradskoj vožnji.
Turbo punjač i motor su tako upareni da opravdaju temperamentnost ovog automobila u svim režimima vožnje, bez bojazni da će usled većih opterećenja da dođe do „zakucavanja“ motora, a istovremeno da snaga bude dostupna sa nižih obrtaja i da automobil ima „skromnu“ potrošnju od 17 litara na 100 km.
U enterijeru vozila je dominirala crna boja, ali sa crvenom tablom koja se isticala, sportskim sedištima i trokrakim volanom. Reč je o vozilu namenjenom za pet osoba, ali tako osmišljenom i ukomponovanom da zadovoljstvo u vožnji kao sinonim za BMW ne bude samo fraza, već realnost; BMW 2002, prvi sportski sedan.
Pročitati još:
BMW 2002 Turbo – Ultimativni sportista sedamdesetih godina prošlog veka
Kada biste ga videli u retrovizoru, zbog natpisa kakve danas srećemo na vozilima „brzog telefonskog biranja“ biste vrlo brzo, a ukoliko ga kojim slučajem ne prepoznate, znali koji je automobil iza vas i da je vrlo verovatno da ćete u sledećim sekundama videti blicanje tj. signal da ste „primorani“ da se sklonite u desnu traku kako bi bmw 2002 turbo mogao lagano da vas prestigne.
I dalje kruži urbani mit, tj priča da su se vozači ostalih vozila čak i žalili zbog toga što je ovaj BMW-ov model ovako označen, jer su se oni osećali manje motorizovanim, pa čak i podređenim te je fabrika BMW i uklonila ovaj natpis.
Možda i sa pravom, jer snaga ovog automobila kao i njegove performanse nisu zanemarljive ni danas. Motor od 1991cm3 sa dva ventila po cilindru, jednom bregastom osovinom i turbo punjačem budili su 170 KS na 5800 obrtaja u minuti, obrtni moment od 240 Nm na 4000 obrtaja i povlačili su 1060kg za 7,5 sekundi iz stanja mirovanja do stotke, sve do maksimalne brzine od 210 km/h.
Ukoliko ove brojke uporedimo sa automobilima svakidašnjice, pa i sa bilo kojim automobilom zapremine motora od dve i više litara koji se danas voze, tj „prebacimo“ ih na ulicu, verujte da ukoliko bi ovaj BMW stao pored vas na semaforu, najverovatnije je da biste nakon što se upali zeleno svetlo, u roku od par sekundi gledali u njegov karakteritični crni spojler i oznake na gepeku.
Među ostalim, posebnost ovoga motora je i tzv. „Kugelfischer“ mehaničko ubrizgavanje goriva sa mogućnošću mapiranja smese goriva zavisno o obrtajima i temperaturi motora kao i davanju gasa. Zahvaljujući pojačanim performansama i dodatnoj snazi motora, BMW 2002 Turbo je dobio i mjenjač sa pet brzina za razliku od svojih prethodnika.
Upravljiv, temperamentan i stabilan, Upravo ga je ova snaga i „koštala“ toga da sa proizvodne trake siđe već 1975 godine. Pod pritiskom javnosti i smanjenog interesa potencijalnih kupaca, a sve u kontekstu novonastale naftne krize i popratnih političkih igara, BMW je 1975. godine pokleknuo pod pritiskom i obustavio proizvodnju „2002 Turbo“ nakon svega 1672 napravljena primerka.
Za sretne vlasnike, to je finansijski dugoročno bilo vrlo pogodno jer uz takve karakteristike i sa „pravom“ značkom na haubi, vrednost veselog Bavarca s godinama je samo rasla, potpomognuta prisilno stvorenom ekskluzivnošću. Danas se ovaj model može naći samo u kolekcionarskim garažama, salonima, muzejima, a da mu je cena, ukoliko se neki i pojavi za prodaju, od skromnih 75.000 eura pa znatno, tj do duplo više.
Da nije ove serije, BMW, danas definitivno ne bi postojao i ne bi imao reputaciju prozvođača sportske elegancije i dinamike, koju mu je obezbedio baš ovaj model. Zbog svega toga kao i velikih trkačkih uspeha, mesto “Neue Klasse” u istoriji automobilizma je zagarantovano…
Ali turbo era BMW-a tu nije stala, već naprotiv, nastavila je svoj razvoj kako bi nam 2019 godina bila osvrt na pola veka unazad mnogih vrhunskih rezultata koje je BMW postigao i koje i dalje postiže na trkačkim stazama. Prenaglašene tehnologije i rešenja koja su se primenjivale na automobilima namenjenih za trke su se optimizovale tako da nam omoguće svakodnevnu upotrebu pouzdanih automobila visokih performansi.