Skip to main content

Oduzimanje vozila – Na snagu je stupila nova mera za vozače propisana ZOBS-om. Spisak prekršaja zbog kojih nesavesni vozači mogu da ostanu bez svog vozila ima skoro 20 stavki.

Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) koji ima dosta novina, a jedna od njih se odnosi i na novu kaznu, koja do sada nije primenjivana za saobraćajne prekršaje, a to je oduzimanje vozila.

Primena novih zaštitnih mera iz Zakona o bezbednosti saobraćaja, odnosno privremeno oduzimanje vozila od onih koji su napravili teži prekršaj, počela je pre nekoliko dana, ali u javnosti ima još mnogo dilema.

Saobraćajna policija je u prvih nedelju dana primene pravilnika privremeno oduzela 11 vozila od počinilaca težih prekršaja, a prema rečima načelnika Uprave saobraćenja policije Slaviše Lakićevića najmlađi vozač kojem je oduzet automobil ima svega 17 godina, ali čak 18 registrovanih prekršaja.

Oduzimanje vozila

Foto: MUPRS

Kada i pod kojim okolnostima policija može da oduzme automobil?

  1. Prolazak na crveno svetlo najmanje 2 puta u vremenskom razmaku od 10 minuta
  2. Preticanje kolone vozila (najmanje 3 vozila) preko pune linije
  3. Upravljanje vozilom na putu u naselju brzinom koja je više od 70 km/h veća od dozvoljene, odnosno van naselja brzinom koja je za više od 80 km/h veća od dozboljene
  4. Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila
  5. Vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije
  6. Odbijanje alkotestiranja ili testiranja na drogu
  7. Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom
  8. Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja
  9. Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni „30“
  10. Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu
  11. Nezaustavljanje vozila ispred pešačkog prelaza na kome se nalazi najmanje jedan pešak, a semaforom za vozila ili znakom službenog lica je prolaz za vozila zabranjen
  12. Nezaustavljanje vozila u kom se prevozi dete mlađe od 12 godina ili vozila Kojima se vrši prevoz putnika preko železničke pruge ukoliko je uređaj za zatvaranje saobraćaja spušten ili je počeo da se spušta.
  13. Napuštanje mesta saobraćajne nezgode I neobaveštavanje policije o nezgodi, u slučaju gde je neko lice zadobilo telesne povrede, odnosno poginulo ili je nastala velika materijalna šteta
  14. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača
  15. Preticanje odnosno obilaženje vozila koje se zaustavilo, odnosno zaustavlja radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu
  16. Preticanje kolone pod pratnjom
  17. Nepropuštanje vozila pod pratnjom
  18. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje
  19. Prevoz deteta na lakom električnom vozilu na auto-putu ili moto-putu

Ministarstvo unutrašnjih poslova podseća da se vozilo privremeno oduzima od učinioca težeg prekršaja koji je u prethodne dve godine pravnosnažno osuđivan za teže prekršaje iz oblasti bezbednosti saobraćaja, kao i da mera privremenog oduzimanja vozila traje do okončanja postupka pred nadležnim sudom.

Angažuje se služba i vozilo se odvozi, MUP je odgovaran za čuvanje tog vozila, odvozi se na za to propisano mesto. Prilikom oduzimanja vozila se popisuje stanje tog vozila, fotografiše se spolja i unutra, konstatuje se da li je imalo neka oštećenja, da li ima nekih vrednosti u njemu. Preduzimaju se sve mere, kako taj građanin ne bi bio oštećen. Taj automobil se čuva sve do okončanja tog postupka.

Oduzimanje vozila

Foto: MUPRS

Šta se potom dešava? Zapravo, kada se vlasniku vraća oduzeto vozilo?

Ukoliko vozač na prvom ročištu prizna krivicu, vozilo mu se odmah vraća. Ako na presudu uloži žalbu i proces se oduži, bez automobila može biti i godinama.

Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan kažu da o trajnom oduzimanju vozila odlučuje sud, pre svega zato što sud u sudskom postupku odlučuje o tome da li je to opasno sredstvo, da li je tim vozilom izvršeno još neki prekršaj i na osnovu toga će se odlučivati od strane suda.

„Sigurno da nekome to neće biti prijatno, sigurno će neko pokušati da se žali, sigurno da će u primeni doći do određenih problema koje ne možemo u ovom trenutku da predvidimo. Ovo je jedan od načina finog podešavanja zakona i mislim da u budućnosti ovakva podešavanja treba raditi sve do onog trenutka dok ne prihvatimo bezbedan način ponašanja odnosno dok drastično ne budemo smanjili broj poginulih“, rekao je Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.