Simbolični početak duge i uspešne tradicije “Motorsport” odeljenja zapravo se dogodio 1978. godine, kada je na Pariskom Sajmu automobila predstavljem model “M1”.
Ovaj, za BMW na mnoge načine legendarni model, će ujedno biti i prvi automobil koji će poneti prestižni “///M” bedž, što će kasnije postati simbol prepoznavanja svih modela preradjenih u “Motorsport” odeljenju i jedan od najpoželjnijih simbola u automobilskom svetu uopšte.
Ovde ćemo se baviti isključivo BMW serijom 5 u ///M izdanju od samog početka pa do danas.
Prvi M klase 5 je predstavljen 1979. godine i to je bio model E12 535i koji je prvi automobil BMW M odeljenja sa sa četvoro vrata. Motor je bio redni šestocilndrični i razvijao je 219KS što mu je omogućavalo maksimalnu brzinu od 225 km/h. Motor ima kodnu oznaku M49, a to je isti motor koji je koristio 635CSi. Ovaj model je proizvođen do 1981. godine.
Bmw M5 E28 1985. – 1988.
Prvi „pravi“, M5 je predstavljen 1985. Godine, konstruisan na E28 karoseriji. Pokretač adrenalina je bio atmosferski redni 3.5-litreni 6-cilindraš M88/3 sa 286 KS i 340 Nm u evropskoj verziji, dok se u SAD-u prodavao s motorom S38B35, kojeg je katalizator prigušio na 256 KS. Svi su imali ručni 5-stepeni menjač, uz zadnji pogon i zatvarač diferencijala. Automobil je razvijao 245km/h i od 0 do 100 km/h stizao za 6,5 sekundi.
Bubrezi i dupli farovi pokazali su se izvrsnim sredstvom za teranje sporijih u desnu traku, a armatura zakrenuta prema vozaču podsetnik je na doba užitak vožnje bio važniji od CO2.
U rukama neiskusnih vozača, pogotovo na mokrom, postajao je opasan, ali za onog ko zna što radi pružao je nemerljivo više zadovoljstva od tadašnjih konkurenata iz Audija i Mercedes-Benza.
Ekskluzivitet modela M5 obezbedila je činjenica da su u BMW-ovom M odeljenju napravili samo 2.241 primerak „dvostruke ličnosti“ koji se tih godina prodavao po ceni za koju se čak moglo razmišljati i o pojedinim modelima Ferrarija.
Bmw M5 E34 1989. – 1995.
Treća generacija M5 je predstavljena krajem 1989. godine na osnovi E34 karoserije. Redni šestocilindrični motor iz 3,5l je razvijao 315KS sa maksimalnom brzinom od 250km/h, ubrzanje 0-100km/j je 6,3 sekunde. 1992. godine je motor revidiran pa je snaga povećana na 340KS iz 3,8l pa je ubrzanje popravljeno na 5,9 sekundi.
Kao osnova novog modela poslužila je šasija modela 535i, a odeljenje “Motorsport” u gradu Garchingu je celokupnu naknadnu proizvodnju i sklapanje izvršavalo isključivo ručno. Pod haubom novog modela M5 našao se motor S38B36, koji je bio poslednja revizija “starog” bloka M88, sa 6 rednih cilindara i sa radnom zapreminom od 3535 ccm.
BMW M5 karavan tj. „Touring“ je predstavljen godinu dana kasnije i maksimalnu brzinu od 250km/h što je BMW-ov najbrži karavan ikad. Zanimljivo je to da je ovo prvi karavan koji je izašao iz Motorsport odeljenja i da je poslednji model koji se sklapao isključivo ručno. Samo 891 primerak je izašao iz radionice i ovaj ///M se smatra najređim BMW ///M-om na svetu.
Pred sam kraj proizvodnje M5 model je doživeo mali redizajn spoljnog izgleda (poboljšano ogibljenje, 18″ točkovi i menjač sa 6 brzina), a iste 1995. godine je i prekinuta proizvodnja ovog modela.
Bmw M5 E39 1998. – 2003.
Godine 1998. BMW je na tržište plasirao novi M5. Razlog kašnjenja od 3 godine je u tome što BMW uopće nije planirao novi M5 jer je obična petica bila dovoljno jaka.
E39 M5 je prvi M automobil koji je ispod haube imao V8 motor. Na osnovi M62 V8 motora, “Motorsport” je za novu M5-icu razvio verziju S62, motor radne zapremine 4,9 litara sa moćnih 400KS dostupnih na 6600 obrtaja i sa duplim VANOS sistemom, koji je sada “diktirao” kontinualno varijabilna vremena “otvaranja” ne samo usisnih već i izduvnih ventila, dok je svaki od 8 cilindara imao zaseban leptir gasa. Sve ovo je značilo instantni odgovor motora na komandu gasa, brz odziv u svim režimima rada, veliku elastičnost, umerenu potrošnju ali i daleko čistije izduvne gasove.
E39 M5 je teži od prethodnika za samo 77 kilograma a imao je 60 ks više, do 100 km/h je trebalo 5,3 sekunde, 0,6 sekundi manje od E34 M5 modela. Za razliku od prethodnih modela koji su se razlikovali ovisno o tržištu ovaj M5 je jednak u cijelom svijetu.
U opremi je stizao LSD (šper zatvarač), BMW Servotronic (dinamički servo), M Driving Dynamics Control.
Model E39 M5 je bio automobil “za zvaki dan”, porodičan sedan koji je nudio visok nivo luksuza i komfora za celu porodicu, ali je istovremeno bio “vuk u jagnjećoj koži”, sa perfomansama na nivou vrhunskih sportskih coupe modela.
BMW E39 M5 je u svoje vreme bio najbrži serijski proizvodjeni automobil u sedan klasi.
Bmw M5 E60 2005. – 2010.
Totalno novi dizajn serije 5 izazvao je pravu buru. Njegov netradicionalni stil i mnoge njegove karakteristike dobijaju različite kritike. Uprkos kritikama zbog svog spoljašnjeg dizajna enterijera i elektronike, ovo je postao najprodavaniji Bmw 5. Kada smireno pogledate BMW E60 i prestanete da ga upoređujete sa njegovim prelepim prethodnikom, pred vama je zapravo veoma lepa velika sportska i luksuzna limuzina.
Kada je lansiran, 2005. godine, kao model za 2006., BMW M5 E60 je bio pravi „bum“ u automobilskom svetu, u najvećoj meri zbog 5,0 litarskog V10 sa 507 KS. Nepotrebno je naglašavati da je ovaj model pomerio sve standarde u domenu performantnih limuzina, te izazvao lavinu superlativa kojima su ga etiketirali automobilski novinari.
Izradjen na osnovi serije 5 generacije E60, M5 je pod haubom imao već ranije predstavljeni S85B50 motor u V10 konfiguraciji, isti onaj kao u modelu M6. Uz brojne izmene i poboljšanja, počevši od veće torzione krutosti same šasije, ekstremna verzija se u odnosu na “standardne” modele generacije E60 razlikovala i u pogledu menjača. Ovaj model je imao sekvencijalni elektro-hidraulički menjač sa sedam brzina i ukupno 11 različitih modova podešavanja, od punog automatskog, preko “Sport” režima, do manuelnog, putem poluga smeštenih iza obruča upravljača.
Raspoloživu snagu motora je vozač mogao sam da odredi pre ili tokom vožnje, od početnog moda kojim je na točkove isporučivano “samo” 400 KS, preko režima sa isporukom sve raspoložive snage, do “M” moda, čijom se aktivacijom nije samo stavljalo na raspolaganje svih 507 KS motora već se i vešanje podešavalo na najtvrdje, predvidjeno za sportsku vožnju, a elektronska upravljačka jedinica je automatski menjala parametre kojima bi motoru “signalizirala” da snagu razvija agresivno i instantno reaguje na komandu gasa. Pored toga, SMG menjač treće generacije imao je i “launch control” opciju za optimalno ubrzanje iz stanja mirovanja bez proklizavanja točkova.
Nakon pet godina, koliko se u prodaji nalazi M5 model, došao je kraj za V10 pogonjenu limuzinu. Međutim, tih pet godina su bile veoma uspešne pa je BMW M odeljenje tokom tog perioda proizvelo čak 20.548 jedinica.
Najviše M5 modela je prodato, očekivano, na tržištu SAD – 8800. U Evropi , Velika Britanija je bila najveće tržiše sa 1776 prodatih komada, dok je matično tržište bilo drugo sa 1647 prodatih komada. Japan je četvrto po redu tržište sa 1357 komada, dok je na petom mestu Italija sa 512 komada.
Bmw M5 F10 2012. – 2017.
Sve što je lepo ima kraj, pa i E60 M5, koji mesto ustupa BMW-u F10 M5. Biće pogonjen, kao što je poznato, 4,4 litarskim twin-turbo V8 sa 560 KS i 720 Nm, što označava dalji korak u nadgradnji performansi. Ipak, V10 iz E60 će nam uvek izazivati čežnju.
Pod pritiskom sve strožijih ekoloških normi o izduvnim gasovima, odlučili su se za upotrebu turbopunjača, po prvi put u svojoj dugoj istoriji. Kao baza poslužio im je 4,4 litarski V8 motor sa cilindrima pod uglom od 90 stepeni.
Uz “TwinPower“ tehnologiju tu su još direktno ubrizgavanje goriva, “Valvetronic“ sistem (varijabilno upravljanje ventila – promenjivo je vreme otvaranja ventila) i “Double Vanos“ (varijabilna kontrola bregaste osovine), sve zaslužno za povećanje obrtnog momenta. Najveća snaga novog V8 TwinPower motora iznosi 560KS pri 6.000-7.000 o/min.
Sve ovo osigurava odlična ubrzanja koja prema navodima fabrike iznose 4,4 sekunde do 100 km/h (do 200 km/h 13 sekundi), dok je maksimalna brzina elektronski ograničena na 250 km/h. Uz opcioni “Driver’s“ paket, ta granica se pomera na 305 km/h. Dostupna je opcija “Launch Control“, a brine se za silovita ubrzanja iz mesta mirovanja.
U standardnoj opremi M5 dolazi opremljen sa elektrohidrauličkim amortizerima koji su kontrolisani elektronski. Podešavanja ogibljenja i upravljača koji su podesivi u tri režima rada, nalaze se na tasterima smeštenim oko menjača, a sam odabir željenog režima rada moguće je videti na malom displeju ispod brojača obrtaja.
Deklarisana potrošnja u odnosu na prošli model M5 (E60) je smanjena za 30%, a jedan od razloga za ovakvu potrošnju je svakako “Efficient Dynamics“ program koji uključuje sisteme kao što su “Auto Start-Stop“ (funckija automatskog gašenja i pokretanja motora) i “Brake Energy Regeneration“ (sistem regeneracije električne energije kočenjem) za koji nismo sigurni da ima neki veći uticaj.
U godini u kojoj očekuje naslednika, „petica“ je stigla do još jednog zapaženog rezultata – kupcima je za 6 godina isporučeno 2.000.000 primeraka ovog automobila. U poređenju sa prethodnom verzijom, modelom E60, najnovija generacija beleži rast prodaje od čak 42%, a otkako je 1972. predstavljena prva Serija 5, širom sveta prodato je preko 7,5 miliona vozila.
Bmw M5 F90 2017…
Po prvi put, BMW M5 dolazi sa pogonom na sva 4 točka. Sistem M xDrive omogućava čudesno brzu postavku oslonjenu na zadnju osovinu, dok se prednji točkovi uključuju u igru tek kada zadnji više nisu u stanju da prenesu više snage na drum, pa je potrebna dodatna vučna snaga.
U unutrašnjosti vozila je sve onako kako serija 5 treba da ima: vozački orijentisana komandna tabla, kvalitetni luksuzni materijali i tehnologije na pretek.
Pod haubom novog M5 je najnovija verzija 4,4 litarskog V8 M TwinPower Turbo motora, i to sa snagom od 441 kW/600KS pri 5600-6700 o/min. i 750 Nm pri 1800-5600 o/min.
Menjač je osmostepeni M Steptronic, a pogon na sva četiri točka sa nekoliko M xDrive modova (4WD, 4WD Sport, 2WD). Uprkos pogonu na sva četiri točka novi M5 je sa svojih 1855 kg za 15 kg lakši od prethodnika.
Ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 3,4 sekunde, do 200 km/h stiže za 11,1 sekundu, dok je najveća brzina el. ograničena na 250 km/h (sa M Drivers Package-om je 305 km/h).
Što se tiče karoserije, hauba je izrađena od aluminijuma, a krov od plastike ojačane ugljeničnim vlaknima. Automobil je nešto lakši zahvaljujući ovim, ali i drugim konstruktivnim rešenjima, pa tako masa (uprkos xDrive sistemu pogona na sve točkove) iznosi 1.855 kg, što je značajno manje nego kod prethodnog BMW-a M5.
Što se cene tiče, ona u Nemačkoj iznosi 117.900 evra, pri čemu će na početku po ceni od 137.400 evra biti dostupna i First Edition serija od samo 400 primeraka.
BMW M5 First Edition između ostalog ima i Frozen Dark Red Metalik ekterijer, crne alu točkove od 20 inča, crne elemente na eksterijeru, Smoke White belu kožnu unutrašnjost i crvene šavove.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=228&v=qBV-NsQExas