Legenda koja spaja eleganciju i performanse

BMW E34 M5, lansiran 1988. godine, predstavljao je poslednju generaciju BMW M5 koja je koristila legendarni šestocilindrični motor poreklom iz supersportskog modela BMW M1. Po prvi put u istoriji, 1992. godine, M5 porodici pridružio se i Touring (karavan) model – pravo osveženje za entuzijaste koji žele performanse bez kompromisa kada je u pitanju praktičnost.
BMW E34 M5 nije bio samo brza limuzina – on je bio oličenje elegancije, brzine i zadovoljstva u vožnji. Njegov nenametljiv dizajn skrivao je moćan motor koji je omogućavao ubrzanje od 0 do 100 km/h za oko 6 sekundi, uz elektronski ograničenu maksimalnu brzinu od 250 km/h – brojke koje su za to vreme bile izuzetno konkurentne.
Malo koji konkurent u istoj klasi mogao je da parira tome. Precizno upravljanje i agilna upravljivost M5 E34 pretvaraju svaku krivinu u pravo zadovoljstvo, dok vrhunski enterijer i sportski podešeno ogibljenje obezbeđuju visok nivo udobnosti, čak i na dužim putovanjima.
5 ključnih činjenica o BMW E34 M5:
-
Poslednji M5 sa motorom izvedenim iz BMW M1
-
Zapremina: od 3.535 cm³ do 3.795 cm³
-
Snaga: od 315 KS (232 kW) do 340 KS (250 kW)
-
Ograničena brzina: 250 km/h
-
Prvi M5 dostupan kao Touring (karavan)

VIŠE TEHNOLOGIJE – VIŠE SNAGE.
Druga generacija sportskog sedana imala je cilj da privuče još više kupaca od prethodnika, modela BMW M5 E28. Da bi to postigao, morao je da ponudi više performansi. Novi model, težak 1.670 kilograma, sa modernom tehnologijom, unapređenim bezbednosnim funkcijama, čvršćim šasijama i sofisticiranom zvučnom izolacijom, bio je 250 kg teži od prethodnika.
Uprkos dodatnoj težini, M5 E34 je lako dostizao tipične M performanse zahvaljujući povećanoj snazi i unapređenoj aerodinamici: maksimalna brzina od 250 km/h i ubrzanje do 100 km/h za svega 6,3 sekunde. Redni šestocilindarski motor sa četiri ventila proizvodio je 232 kW (315 KS) iz zapremine od 3.535 cm³ (S38B36). Nakon restilizacije 1992. godine, motor S38B38 povećava zapreminu na 3.795 cm³ i snagu na 250 kW (340 KS).
Povećanje zapremine postignuto je povećanjem hoda klipa sa 86 na 90 milimetara i prečnika cilindra sa 93,4 na 94,6 milimetara. Svaki cilindar i dalje je imao svoj leptirasti ventil. Po tadašnjim standardima, automobil je dolazio sa katalizatorom. Izduvni gasovi prolazili su kroz modifikovani izduvni sistem preuzet sa V12 motora iz BMW-a 750i.
M5 je dobio svoju poslednju restilizaciju sredinom 1994. godine. Pored šestostepenog menjača, restilizacija je uključivala i 18-inčne felne sa paralelnim krakovima, veći kočioni sistem i aktivno ogibljenje. Najupadljivija vizuelna promena bila je šira prednja maska sa „bubrežastom“ rešetkom i haubom, koja je ranije bila rezervisana samo za V8 modele Serije 5 – 530i i 540i.

VISOKOOBRTNA KONCEPCIJA SA MNOGO SNAGE.
Sportski motori su poznati po visokoj obrtajnoj sposobnosti i isporuci snage u višem obrtajnom opsegu. Kako bi motor isporučio značajnu snagu i u nižem opsegu, M inženjeri osmislili su tehnički napredan sistem: usisni razvodnik sa rezonantnim punjenjem. Za povećanje obrtnog momenta u nižim i srednjim obrtajima,
BMW M je koristio precizno proračunate vibracije u usisnom razvodniku, uz regulisanu dužinu usisnih cevi prema brzini i opterećenju. Rezultat: maksimalni obrtni moment od 360 Nm pri 4.750 o/min, sa najmanje 80% dostupnih već od 2.900 o/min.

INOVATIVAN DIZAJN TOČKOVA.
Do danas, fanovi cene to što je M5 diskretan. U poređenju sa slabijim serijskim modelima, niži je za samo 20 mm. Verovatno najupadljiviji detalj M modela su felne. Sa 17-inčnim točkovima, bili su relativno veliki za to vreme.
Unutar točkova nalazili su se umetci poput turbine (izrađeni od livenog magnezijuma) koji su povećavali protok vazduha unutar felne za oko 25%, što je omogućavalo bolje hlađenje kočnica. Inovacija direktno iz motosporta.

BMW M5 TOURING.
Nakon restilizacije 1992. godine, po prvi put se pojavljuje i karavan verzija M5. Cilj konstruktora bio je da spoje praktičnost karavana sa performansama M automobila. Tehnologija iz sedana M5 – preuzeta iz motosporta – blago je prilagođena pre nego što je primenjena u Touring verziji. Rezultati su govorili sami za sebe: performanse M5-a, uprkos dodatnom prtljažnom prostoru, jedva da su se razlikovale od limuzine.
Vrhunski sportski automobil, upakovan u sportsko, ali nikad napadno karoserijsko odelo – tako je BMW M opisao prvi M5 Touring 1992. godine. I pored gotovo skromnog opisa, ovaj visokoperformansni automobil bio je u mnogo čemu izuzetan. BMW M5 Touring E34 nije bio samo pionir u Touring segmentu, već i prvi M automobil koji je imao praktičan gepek sa petim vratima.

Sa rednim šestocilindarskim motorom razvijenim za BMW M1 superautomobil, M ogibljenjem i unapređenim kočionim sistemom, pružao je snagu i uživanje u vožnji koje nije imao nijedan drugi automobil u klasi.
MANJE OD 1000 KOMADA.
Samo 891 primerak BMW M5 Touring napustio je fabriku u Garchingu između 1992. i 1995. godine. Zbog toga je ovaj M automobil jedan od najređih u istoriji marke.
JEDINSTVEN: M5 KABRIOLET.
Iako je bio potpuno funkcionalan prototip sa rednim šestocilindarskim motorom od 315 KS, M5 kabriolet nikada nije ušao u serijsku proizvodnju. Napravljen je samo jedan primerak, a njegova dvoja vrata su duža od onih na limuzini, kako bi se olakšao pristup zadnjim sedištima.
Gepek je takođe produžen da bi se smestio preklopivi meki krov, koji je bio hidraulično pokretan.
Zaista je bio veoma blizu proizvodnje – dogovorena je cena od 50.000 funti, a čak je i rezervisan prostor na Salonu automobila u Ženevi. Ali nedelju dana pre planirane premijere, BMW ga je „ukinuo“, verujući da bi to dovelo do potražnje za kabrioletima serije 5 koji nisu iz M modela, što bi moglo da umanji prodaju serije 3 sa spuštenim krovom.

Ukupno je proizvedeno 11.989 primeraka BMW M5 E34. Od toga, samo 891 su bili M5 Touring modeli. Oba su danas veoma cenjeni i traženi klasici, sa velikim potencijalom rasta vrednosti.
Nije ni čudo: BMW E34 je daleko više od druge generacije M5 – on je oličenje jedne ere gde su performanse, inženjerska genijalnost i suzdržana elegancija bili idealno izbalansirani. Bilo da se pojavi na track day događajima, klupskim okupljanjima ili jednostavno na putu, E34 ne ostaje neprimećen. Njegova priča nije završena – ona se nastavlja kroz sve one koji ga voze, održavaju i vole.