Plivajući zamajac – Da bismo sagledali kompletnu sliku počev od samog startovanja motora sa unutrašnjim sagorevanjem koji za ishod ima da motor bude startovan ili žargonski rečeno „upaljen auto“, evo kako do toga dolazi.
Rotor anlasera (elektropokretača) rotiranjem prenosi obrtni moment peko zupčanika anlasera na zamajac odnosno radilicu (kolenasto vratilo) motora. Motor počinje svoj radni ciklus i radilica povećava brzinu obrtanja. Kada radilica dostigne određen broj obrtaja spojnica odspaja zupčanik anlasera od zamajca.
Sam princip rada motora je takav da se zapaljenje smeše goriva i vazduha dešava određenim redosledom, odnosno svaka eksplozija po cilindru se dešava u određenom i usaglašenom vremenskom intervalu, a kako bi se kao krajnji rezultat preko klipnjače koja je „vezana“ na radilicu prenela sila. Usled dejstva tih sila i same konstrukcije radilice dolazi do njenog okretanja i proizvedena snaga se dalje prenosi na ostale sklopove.
Ali na radilicu se ne prenosi konstantna sila već ona praktično dobija udare nakon svake jedne eksplozije u cilindru. Ovo je glavni uzrok zbog koga se javljaju vibracije i nemiran rad motora. Kako ne bismo suviše ulazili u samu dinamiku i detalje različitih izvedbi motora kao i izrade drugih sklopova koji oslikavaju matematičku funkciju prilikom rada motora, uprostićemo nastavak teksta na ono što nam je sada interesantno i u priču ubaciti plivajući zamajac.
Plivajući zamajac – Svrha postojanja
Plivajući zamajac kao mehanički sklop koji je u čvrstoj vezi sa radilicom ublažava, stabilizuje tj. pegla sve udare koje ona trpi. Obezbeđuje kontinuiranu rotacionu energiju, odnosno skladišti rotacionu energiju koja je matematički proporcionalna kvadratu rotacione brzine i isto tako svojim momentom inercije daje veliki otpor promenama rotacione brzine radilice, a ta redukcija vibracija se postiže akumuliranjem uskladištene energije.
Kada pritisnemo papučicu kvačila, mi u stvari razdvajamo lamelu i zamajac, što nam omogućava da promenimo stepen prenosa u menjaču. Kada puštamo papučicu kvačila, dolazi do ponovnog kontakta frikcione površine lamele i zamajca.
Da bi se uspostavljanje kontakta i izjednačavanje brzine njihovog okretanja obavilo što mirnije, dolazi do određenog proklizavanja između frikcione površine lamele i zamajca, a i sam frikcioni prsten ima dva sloja između kojih se nalaze amortizacioni elementi.
Šta to konkretno znači?
Mirniji rad motora, mogućnost samog pokretanja automobila iz mesta kao i prenosa stepena prenosa iz više u nižu i obratno, bez trzaja, što se ne oslikava samo na komfor u vožnji već se na taj način dalje čuvaju kvačilo, menjač, diferencijal i drugi sklopovi.
Od čega se sastoji plivajući zamajac?
Pravilno je ovaj deo na automobilu nazivati i dvodelni zamajac jer je primarni deo, kako smo već i rekli, u čvrstoj vezi sa radilicom, a drugi deo se naslanja na lamelu. Ova dva zamajca između sebe su povezani snažnim oprugama čija je uloga da apsorbuju sve vibracije i udare motora.
Da li se plivajući zamajac „mora“ pokvariti?
Nažalost, odgovor je da. On ima svoj vek trajanja koji u zavisnosti od niza faktora i traje od 140 000km do 200 000km. Da biste očuvali kako plivajući zamajac tako i ostale vitalne delove transmisije, izbegavajte naglo kretanje iz mesta te naglo ili presporo otpuštanje pedale kvačila, vožnju pri niskim obrtajima, odnosno ispod 1500 obrtaja/min, te naglo dodavanje gasa sa brzim i naglim prenosima stepena prenosa, motorna kočenja, kao i prebacivanje iz visokog u niži stepen prenosa uz naglo otpuštanje pedale kvačila, držanje pedale kvačila na semaforu, usponu i sl..
Znači svakom situacijom kojom dovodite svoj motor u stanje naglog povećanja obrtnog momenta, da od motora u malom vremenskom periodu „zahtevate mnogo“, dajete mu „šok“, skraćujete životni vek plivajućeg zamajca. Sipanje lošeg goriva, loše dizne ili bilo šta što dovodi do nepravilnog rada motora kao i podizanje fabričke snage motora loše utiču na životni vek plivajućeg zamajca.
Simptomi pokvarenog plivajućeg zamajca?
Osetne vibracije, posebno prilikom startovanja i gašenja motora, zvuk udaranja metala o metal, trazanje i lupanje prilikom jačeg dodavanja gasa i pokretanja automobila iz stanja mirovanja. Svakako da do kvara ne dolazi odjednom, već postepeno, te će se simptomi vremenom pojačavati.
Vožnja sa dotrajalim plivajućim zamajcem u zavisnosti od stepena istrošenosti se može nastaviti i ne traži hitnu zamenu i vožnju uvek možete nastaviti. Ali budite pažljivi, jer upozoravamo da neispravan plivajući zamajac utiče negativno i na druge delove, a u ekstremnim slučajevima može da pukne radilica.
Popravka i cena?
Plivajući zamajac u zavisnosti od stanja se može remontovati. Isto tako plivajući zamajac se uvek može zameniti drugim remontovanim ili novim o čemu ćete se konsultovati u vašem auto servisu ili servisu koji se bavi remontovanjem. Cena zavisi od marke i tipa vozila, kao i od snage motora i stepena kvara, ali da kažemo da se cena remonta kreće od 200 evra pa naviše.
Vozači BMW-a posebno pročitajte, iz prethodne rečenice, reč „naviše“ i svakako računajte da ćete imati i troškove na ugradnji, te zameni i drugih dotrajalih delova, npr potisnog ležaja itd..
Ne preporučujemo ugradnju tj zamenu plivajućeg zamajca fiksnim jer takvo rešenje Vas posle može skupo koštati.