Sećate li se kad ste poslednji put proverili pritisak u pneumaticima?
Ispravan pritisak u gumama je jedna od osnovnih stvari koju trebate proveravati na vašem automobilu. Vožnja s neispravnim pritiskom u pneumaticima može uticati na ponašanje vozila i ozbiljno ugroziti vašu sigurnost, pa čak i uzrokovati nezgode u kojima može biti ugrožen i vaš život. Vozaci uglavnom potcenjuju znacaj ispravnog pritiska vazduha u gumama, iako se cesto naglašava koliko je on važan.
Gume su jedine dodirne tačke vozila s putem. Sva elektronika koja pomaže vozaču nije od koristi prilikom kočenja i upravljanja ako su gume nedovoljno naduvane. Kada je pritisak manji od propisanog, guma se deformiše i gazeći sloj ne naleže na asfalt kao što bi trebalo. Tako dobijamo težu kontrolu vozila, naročito u kritičnim situacijama, kada njegove reakcije mogu postati neočekivane. Provera pritiska u pneumaticima jednostavna je i besplatna radnja koja može povećati vašu bezbednost.
Za razliku od široko rasprostranjenog verovanja, ispravan pritisak u gumama ne određuje vrsta i dimenzija guma, već opterećenje vozila i stil vožnje, tj. brzina. Da biste saznali koji je ispravan pritisak za vaše vozilo, potrebno je da proverite karticu proizvođača automobila koja se najčešće nalazi sa unutrašnje strane vozačkih vrata ili poklopca za gorivo.
U situacijama kada u automobilu imate maksimalan broj putnika i pun gepek stvari, opšta preporuka je da se gume napumpaju na za 0,3 bara veću vrednost od propisane. Pri većim brzinama, pri čemu se misli na vožnju pri brzini od 120 km/h i više u trajanju od bar sat vremena, gume se troše dva puta brže nego pri brzini od 70-80 km/h, pa se i u ovakvim situacijama preporučuje povećanje pritiska u gumama u istoj meri kao u slučaju kod maksimalnog opterećenja vozila.
Proveravajte pritisak vazduha u pneumaticima najmanje jednom mesečno – pritom ne zaboravite rezervni točak
Istraživanja sprovedena na uzorku od oko 500 vozača su pokazala da u proseku samo 18% muškaraca i 4% žena proverava pritisak u gumama jednom nedeljno, po preporučenoj učestanosti.
Tokom vrelih letnjih dana gume se u vožnji zagrevaju mnogo više, zagrejan vazduh se širi, što može dovesti do pucanja gume sa katastrofalnim posledicama. Propisana vrednost se odnosi na pritisak pumpanja kada su gume hladne. To znači da vozilo nije voženo nekoliko sati pre merenja pritiska.
Unutar zagrejanih guma temperatura i pritisak posle vožnje su mnogo viši, a kada se ohlade pritisak pada. Zato nikada nemojte smanjivati pritisak tople gume. Ako smanjite pritisak tople gume na vrednost koju je preporučio proizvođač, kada se guma ohladi pritisak će biti ispod preporučenog.
Da li ste znali da ukoliko je pritisak u vašim gumama dvadeset posto manji od propisanog, njihov rok upotrebe može biti do trideset posto kraći?
Kako pritisak u pneumaticima može uticati na sigurnost:
DUGI VEK TRAJANJA
Vožnja s premalo napumpanim pneumaticima smanjuje nivo izdržljivosti pneumatika, dovodi do njihovih oštećenja pa čak i do potpunog pražnjenja pneumatika.
Pneumatici manje napumpani za preko 0,5 bara = OPASNO
DRŽANJE PUTA
S premalo napumpanim pneumaticima smanjena je preciznost u krivinama.
Premala napumpanost = slabije držanje na putu
AKVAPLANING
Ako je pneumatik premalo napumpan, 30% manje od preporučene vrednosti, postoji opasnost od većeg akvaplaninga.
Premala napumpanost = opasnost od većeg akvaplaninga
KOČENJE
Premalo napumpani pneumatici povećavaju zaustavni put vozila
Premala napumpanost = veći zaustavni put
POTROŠNJA GORIVA
Premala napumpanost povećava otpor gazećeg sloja, a time i potrošnju goriva.
Premala napumpanost = veća potrošnja goriva
Pneumatik prirodnim putem gubi pritisak (otprilike 0,06 bara mesečno).
Gubitak pritiska mogu značajno ubrzati drugi izvori propuštanja usled:
- pucanja pneumatika
- propuštanja na ventilu koji se mora zameniti svaki put prilikom zamene guma.
- neispravne kapice ventila, koja je nužna za dobru zaptivnost.
- promena na naplatku koji se mora očistiti prilikom svake montaže pneumatika.
Pritisak u gumama
Continental je objavio tabelu ispravnih pritisaka za 700 aktuelnih modela putničkih automobila 42 proizvođača automobila. Informacije o pritiscima u tabeli se odnose na neopterećena i opterećena vozila. Pritisak koji je prilagođen opterećenju gume utiče na smanjenje otpora kotrljanja, a time se štedi gorivo, smanjuje habanje gume i oštećenja nastala zbog preopterećenosti.
Pumpanje azotom
Najvažnije od brojnih prednosti azota su da je inertan, suv i nezapaljiv gas, a čini i najveći procenat vazduha. Pneumatici napumpani komprimovanim vazduhom izgube 0,1 bar ili više za manje od mesec dana. Azot, zahvaljujući molekulima koji su veći od molekula kiseonika, sporije ističe iz pneumatika nego vazduh. Zato gume napumpane azotom izgube 0,1 bar za skoro pola godine. Ovo svojstvo azota omogućuje duže održavanje propisanog pritiska u pneumaticima.