Skip to main content

Zimske ili letnje gume? Mnogo ljudi nas pita istu stvar na početku zimske sezone.

Da li da ostanu na dobrim letnjim gumama ili da kupe „univerzalne gume“. To je kao kad bi mi zimi hodali u mokasinama a leti u čizmama za sneg.

Loša finansijska situacija, lenjost, inat… Mnogo je razloga zašto se ljudi odlučuju za jedno ili drugo i često prave pogrešan izbor. Zaista smo protivnici teorija zavere sivih eminencija koje nam zavlače ruke u džepove i traže od nas da kupujemo gume za određenu sezonu. Kvalitet i sigurnost vožnje zavisi od mnogo faktora a jedan od najvažnijih su gume.

Zašto zimske a zašto letnje gume?

Kao i svi drugi materijali, tako se i guma različito ponaša na višim i nižim temperaturama. Zimska guma leti postaje mekana, topi se i ima mnogo kraći vek trajanja. Takođe nije isto držanje u krivinama, dužina zaustavnog puta, buka. Drugačije su smeše za zimsku i letnju gumu a vizuelno se lako primete razlike u šarama i kanalima za odvod vode na gumama.

Kanali za odvod vode i snega kod zimskih guma su paralelni, dublji i sa većim brojem lamela. Takođe, zimska guma ima više silicijuma u sebipa je time elastičnija na niskim temperaturama dok letnja postaje jako kruta i lakše proklizava.

Gume za sve sezone nisu ni tamo a ni ’vamo. Jednostavno, ne može se pogoditi idealna smeša, tako da ta guma trpi i leti i zimi negativne karakteristike svog sastava.

Kada treba montirati zimske gume

Od 1. novembra do 1. aprila obavezna je upotreba sve četiri zimske gume, ali samo ukoliko na kolovozu ima snega, leda i poledice, predviđeno je pravilnikom koji je stupio na snagu 1. novembra 2012. U slučaju da u navednom periodu nema padavina ili leda, dozvoljena je i upotreba guma koje nisu za zimu

Sve četiri iste ili ne?

Obavezno montirajte sve četiri iste gume. U slučaju da stavite samo prednje zimske, može doći do proklizavanja i zanošenja vozila, pogotovo pri izlasku iz krivina. U slučaju da ste pozadi stavili zimske a napred ostavili letnje gume, velika je šansa da ostanete bez prijanjanja u nekom trenutku i dok vi okrećete volan desno ili levo sa željom da skrenete, vozilo nastavlja da se kreće pravo.

M+S i ***

M+S (mud+snow) oznaka na gumi = blato i sneg.

*** (pahulje) = oznaka za zimsku gumu.

M+S ne mora značiti da je zimska guma, nekad se ova oznaka pojavljuje i na gumama za sve sezone.

*** označava isključivo zimsku gumu. Uskoro će sve zimske gume svih proizvođača obavezno nositi ovu oznaku.

Dubina šare i DOT

Dubine šara propisane Zakonom o bezbednosti saobraćaja:

Za letnju gumu 1.6mm

Za zimsku gumu 4mm

Svaka guma na sebi poseduje oznaku DOT koja nam govori kada je guma proizvedena. Nađite na boku gume uokviren četvorocifreni broj, npr. 1618 – prve dve cifre označavaju nedelju, a druge dve godinu proizvodnje.

Obratite pažnju da guma nije starija od 5 godina, makar bila i nekorišćena. Prosto, vremenom čak i dok stoji u magacinu propisno skladištena, guma gubi svoja svojstva. Takođe, kupovina polovnih guma nosi popriličan rizik. Razumemo privlačnost kupovine Pireli, Kontinentala i slično za 150€ za ceo set, kada znamo da za nove treba odvojiti preko 500€.

Zaključak

Ma koliko vam izgledalo besmisleno ili vam predstavljalo opterećenje za budžet, imajte na umu da odgovarate za svoj život ali i za tuđi. Cena guma je preniska za cenu života. Budite odgovorni prema sebi ali i prema drugima. Takođe, ne izbegavajte domaće proizvođače tipa „Tigar“. Ova guma nije ništa manje kvalitetnija od ostatka ponude na tržištu.

Nadamo se da smo vam barem malo pomogli u izboru zima – leto. Srećno u vašim daljim putešestvijama kako zimi, tako i leti.