Skip to main content

BMW X5 je definitivno model automobila koji je u nedavnoj BMW istoriji ostavio veliki trag na brendu i za to zaslužuje sve pohvale.

Sve je počelo sredinom devedesetih kada je BMW bio drugačija automobilska kompanija od ove danas. U vreme dial-up interneta i pejdžera, BMW je bio kompanija koja je napravila samo nekoliko modela automobila i svaki je imao filozofiju “Ultimate Driving Machine” duboko usađenu u njihov DNK. Međutim, nekako u isto vreme, Bavarci su počeli da se zanimaju za novi premijum segment automobila – Sports Utility Vehicles.

Ipak, oni nisu bili jedini. Mercedes-Benz je već pokrenuo planove za lansiranje svog prvog SUV-a, u obliku ML-a. Tako je 1999. Godine stigao i prvi BMW SUV – Onaj koji će zauvek promeniti kompaniju i njene buduće proizvode. BMW je bio poznat po laganim, jednostavnim sportskim automobilima, pa je SUV iz Bavarske auto industrije bio zaista šokantan.

Interno poznat kao E53, BMW X5 prve generacije bio je automobil koji je većina entuzijasta smatrala bogohulnim. Smatrali su da je BMW činio jeres zato što je uopšte i razvio bilo kakvo vozilo sa “korisnošću” (S Utility V) u svom nazivu (što je i deo razloga zašto ih je BMW na kraju nazvao “SAVs” – Sports Activity Vehicles). Do danas je širom sveta prodato više od 2,2 miliona X5, tako da je prema svim standardima X5 bio ogromna priča o uspehu za Nemce.

Sa svakom generacijom koja je usledila, a do sada je bilo tri, recept je dodatno usavršen kako bi isporučio gotovo besprekoran X5. Što nas dovodi do najnovije generacije X5, kodnog naziva G05.

BMW X5 2019

BMW X5 2019

BMW X5 G05

G05 X5 ima međuosovinsko rastojanje koje je 1,6 inča duže od njegovog prethodnika, povećanje od 1,1 inča u dužini vozila, dodatnih 2,6 inča širine i 1,0 inča u visini. Nije značajna razlika u veličini, ali dovoljno da se izdvoji malo više.

Inženjeri BMW-a kažu da dodatna širina pomaže pri ugradnji tri dečja sedišta preko zadnje klupe. Novi X5 takođe ima više sadržaja od aluminijuma – sve panele, prednja krila i neke osnovne strukture – što novom modelu X5 daje istu težinu kao i njegovom prethodniku.

Sa prednje strane, bez obzira što je evolucijski dizajn, novi G05 BMW X5 ima svoj karakter. Njegova nova svetla izgledaju znatno bolje; sada su farovi odvojeni od rešetki, mnogo oštriji i sportskiji. Takođe poseduju laserska svetla (opciono), koja izgledaju stvarno cool.

Rešetka bubrega je sada mnogo veća nego ranije i daje novom X5-u impozantan, robusniji izgled. Najbolji deo prednjeg dela je, međutim, novi poklopac motora, koji izgleda vrlo agresivno.

Sa zadnje strane, dizajn izgleda modernije, elegantnije i u skladu sa najnovijim BMW-ovim dizajnerskim ažuriranjima. Zadnja vrata prtljažnika izgledaju znatno bolje i tanke, elegantne svetlosne grupe su najveći razlozi za to.

Unutrasnji dizajn

Uprkos velikom SAV-u, prethodni F15 X5 je uvek bio korak iza svojih konkurenata kada je u pitanju kvalitet kabine. Dizajn je ipak bio funkcionalan, sportski i jednostavan, upravo ono što biste očekivali od BMW-a, gde „Function over Form“ nije samo privlačna fraza.

Ali kako se vremena menjaju, tako i BMW-ovi kupci sada zahtevaju vrhunski luksuz u svojim prilično skupim SUV-ovima, i najnovije dostupne tehnologije. Ovo je mesto gde je BMW proveo dosta svog vremena na usavršavanju sa novim X5.

Instrument tabla i središnja konzola su slični onima iz novog BMW-a serije 8, Z4 i 3 serije. Tako dobija novi potpuno digitalni instrument panel (nazvan BMW Live Cockpit), bez čudnih plastičnih delova koji su naknadno montirani kako bi lažirali oblik stvarnih merača, i novi 12.3-inčni iDrive ekran za informisanje i zabavu koji se nalazi odmah pored njega.

iDrive sistem je takođe potpuno nov, sa potpuno novim izgledom, novom oštrom grafikom i mnogim prilagodljivim ekranima. Tu je i opcioni stakleni paket koji donosi još više luksuza ručici za selekciju, iDrive kontroleru, start / stop tasteru i dugmetu za kontrolu jačine zvuka za audio sistem.

Iza volana, vlasnici X5 sada dobijaju potpuno digitalni instrument koji ima istu grafiku kao i glavni LCD ekran. Većina informacija prikazanih na digitalnom klasteru može se prilagoditi, na nivou koji nikada ranije nije viđen u BMW-u.

Audiofili nisu zaboravljeni, tako da osim standardnog Harman Kardon sistema, kupci mogu izabrati opcionalni Bowers & Wilkins Diamond Surround zvučni sistem sa 20 zvučnika i 1,500-watnim izlazom.

Opcioni sistem za zabavu na zadnjim sedištima se sastoji od para 10.2-inčnih full-HD touchscreen ekrana, Blu-ray DVD playera, dva USB porta, HDMI utičnice i dva priključka za slušalice. Dakle, više povezivanja nego ikad što ovaj novi X5 čini savršenim porodičnim autom ili mobilnom kancelarijom.

Driving Assistance

Standardni Active Driving Assistant na novom BMW-u X5 uključuje detekciju slepih tačaka, upozorenje o napuštanju trake, upozorenje na sudar od pozadi, upozorenje na frontalni sudar i upozorenje na pešake sa ublažavanjem sudara i informacije o ograničenju brzine.

Dostupan kao opcija, paket Driving Assistant Professional sastoji se od Traffic Jam asistencije sa produženim vremenom isključivanja, kao i pomoćnika za održavanje trake sa aktivnom zaštitom od sudara sa strane.

Funkcija automatske promene trake čini vožnju na autoputu još udobnijom, zahvaljujući svojoj sposobnosti da, kao što ste pogodili, automatski menja trake. Aktivni tempomat (ACC) sa Stop & Go i Cross Traffic Alert Frontom dodatno smanjuje rizik od sudara.

Iza volana nalazi se kamera smeštena unutar malog kućišta na vrhu instrument table koja gleda vozača. Ako kamera ne prepoznaje vozačeve oči koje gledaju na put ispred ili otkrije da su oči vozača zatvorene, sistem će se oglasiti zvučnim upozorenjem. Ako nema nikakvih povratnih podataka od vozača, pomoćnik za zaustavljanje u slučaju nužde će polako usporiti i zaustaviti vozilo sa strane puta.

Tu je i pomoćnik za vožnju u rikverc koji preuzima upravljanje i manevrisanje vozila na putu koji je nedavno korišćen u pravcu kretanja napred. Najbolji deo? Radi do 55 metara.

Driving Experience

Trenutni F15 X5 je ponekad kritikovan zbog njegovog prigušenog i nepreciznog upravljanja, tako da sada, 2019 X5 standardno dolazi sa Dynamic Damper Control System-om, koji izoštrava rukovanje dok istovremeno pruža udobnu vožnju.

Oni koji traže još više sportskog užitka u svom porodičnom teretnom vozilu, opcionalno M Sport vešanje dolazi u pomoć. Čelične opruge su ponovo postavljene, dok je visina vožnje spuštena, i naravno, na automobilu su ugrađene HP gume.

BMW X5 2019

BMW X5 2019

Sledeće na listi je opciono aktivni vazdušno vešanje sa vazdušnim oprugama na obe osovine. Konačna fleksibilnost ide u Off-Road paket koji omogućava novom X5 da poveća svoju visinu vožnje do 1,6 inča, u dve faze, i uključuje elektronski varijabilni diferencijal M Sport s ograničenim proklizavanjem.

Kada je uključen SPORT režim vožnje ili kada je brzina vozila veća od 140 mk/h, visina vožnje se automatski spušta za 0,8 inča. Vozač takođe može podesiti klirens tela – za vožnju van puta, na primer – pritiskanjem dugmeta u kabini. Postoje četiri načina rada: Sneg, Šljunak, Pesak i Kamen.

Inicijalni motor je xDrive40i koji pokreće B58 3.0-litarski motor koji generiše maksimalnu snagu od 335 KS između 5.500 i 6.500 obrtaja u minuti, dok maksimalni obrtni moment 447 nm čeka da se oslobodi od 1.500 – 5.200 o / min. Tu će biti i xDrive50i sa 456 konjskih snaga i 650 nm obrtnog momenta.

Motor je spojen sa dobro poznatom ZF transmisijom sa 8 brzina sa novom kontrolnom elektronikom.

Rukovanje je najbolje u segmentu modela M Sport, pružajući neverovatne performanse za automobil ove veličine. Enterijer je napokon u rangu sa rivalima iz Ingolstadta i Štutgarta, da spomenemo samo dva, dok je tehnologija verovatno vodeća u klasi.